27 januari 2013

Het Houtblazers Festival, Scholen in de Kunst

Zaterdag 26 januari, om 9.00 uur waren de eerste deelnemers al aan de beurt. Eindelijk kregen de houtblaasleerlingen van Scholen in de Kunst, Amersfoort de gelegenheid zich met hun kwartet, trio, duet of solo te laten horen.  Onder leiding van de houtblaasdocenten was er wekenlang ijverig in de les gewerkt, maar ook gelachen. Je zult houtblazer zijn, lachen en blazen tegelijk....? 
Marieke Vos was degene waar we deze geslaagde gebeurtenis, Het Houtblazers Festival, aan te danken hadden. Marieke zit in haar afstudeerjaar op Het Conservatorium van Amsterdam. Haar hoofdvak is klarinet maar daarnaast volgt ze andere vakken zoals bijvoorbeeld 'DOK', wat staat voor 'De Ondernemende Kunstenaar'. Vanuit deze les is de opdracht ontstaan om een project op te zetten. "Ik kreeg de mogelijkheid om iets nieuws op te zetten op de muziekschool van Amersfoort, Scholen in de Kunst".
Het Houtblazers Festival duurde tot 10 uur in de avond. Overdag waren de voorrondes in 3 categorie├źn (naar jaren les), in de avond de finalisten. De meeste houtblaasleerlingen hadden nog nooit mee gedaan aan een concours. De docenten vertelde op de les dat naast het spelen op je instrument, de presentatie ook een belangrijk onderdeel is:
"hoe gaan we ons kleden, hoe komen we op, wat gaan we aankondigen, hoe hoog zetten we de lessenaar, hoe gaan we buigen enz....enz".

Voor de jury was er de moeilijke taak om te beoordelen hoever de deelnemers met hun muzikale ontwikkeling en presentatie waren. Marieke had daarvoor een geweldige jury kunnen samenstellen. 

De jury bestond uit 2 afwisselende voorzitters, Hanneke Delis en Hendrik Jan Houtsma van Scholen in de Kunst, Maud Sauer -website-, Timo Tromp -klarinettist-, Suzanne Zijderveld -harpiste-, Eric Fennis -blokfluittist- en Tom Tulen -dwarsfluitdocent-. Ieder ensemble of solist kreeg na het juryberaad een persoonlijk commentaar zoals bijvoorbeeld:

  • "zeer goede afwisseling in het laten horen van de 7 verschillende muziekkarakters in zo'n korte tijd van spelen", 
  • "heel knap dat jullie de draad weten op te pakken, alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is", 
  • "het is goed te horen dat jullie elkaars partijen ook kennen", 
  • "Margot, je hebt een eigen stijl van muziek maken ontwikkeld", 
  • "jullie kwamen steeds beter in je spel", 
  • "jullie aanzetten waren prachtig, nooit hard inkomend", 
  • "geniet tijdens het spelen met een positieve uitstraling, bijvoorbeeld door contact met elkaar en het publiek te zoeken, dan wordt het voor het publiek nog plezieriger om er naar te kijken en luisteren" 













































8 opmerkingen:

  1. Hebben jullie ook zo van 'Het houtblazersfestival' genoten afgelopen zaterdag?
    Schrijf gerust een reactie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was voor mij de eerste keer, meedoen aan een concours. Best wel spannend (je hoeft danwel niet te winnen, maar je wilt toch wel iets moois neerzetten).
    Gelukkig is dat met de enthousiaste hulp van onze docenten Kees en Irma, en natuurlijk pianiste Georgina, goed gelukt.

    Ik was in elk geval erg blij met het jury commentaar!

    En natuurlijk was dit de perfecte gelegenheid om je medestudenten eens te horen performen, ik was zeer onder de indruk!

    Marieke bedankt voor je initiatief, ik hoop dat er volgend jaar vervolg aan gegeven wordt!

    (leuke foto's Kees!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's! Geluidsopnamen die ik maakte volgen snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben heel erg genoten en hebben eigenlijk spijt dat we niet de hele dag zijn blijven zitten. Merel was in de eerste catagorie ingedeeld, ze was heel zenuwachtig want het was de eerste keer dat ze aan een festival mee deed. Hoera ze mocht door naar de finale! Ook 's avonds was het een lust voor onze oren. Voor Merel is het een enorme inspiratie bron geweest om te luisteren naar anderen die al langer les hebben. Ze raakt er niet over uitgepraat. Dank je wel allemaal!!!

    Arjan en Jorinde Popken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond het heel leuk afgelopen zaterdag! Het was echt spannend om voor een jury te spelen, maar ook leerzaam (ze gaven goede tips enzo). Natuurlijk was het superleuk dat we ook nog wonnen! :)
    Groetjes van Lineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat een mooi spektakel weer ! Dat allemaal op onze school , top !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het wss mijn eerste concours, en dat vond ik leuk maar ook spannend om te doen. Ik heb er veel voor geoefend met mijn begeleider Koos (piano). Zelf speelde ik op mijn sopraan blokfluit. Ik vind het een mooi instrument omdat het zo'n heldere klank heeft. wel was ik de enige blokfluitist op het concours! Ik speelde twee stukken van R.R. Klein: het ene droeviger en langzamer, het tweede stuk was snel en levendig.
    Het was een heel leuke ervaring! En een verrassing dat we wonnen!
    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hallo,

    ik vond het concour echt heel erg leuk!!!
    en vooral dat we in de finale zijn gekomen...
    helaas geen 1e maar toch vond ik de rest heel erg leuk.
    het werd alleen wel heel laat en lag er om ca. iets voor half 11 in. een laterrtjeee.

    ik wil Marieke een heel groot compliment geven: JE HEBT HET IK KNAP GEDAAN!!!!!!!!!!!!!!!

    volgende keer bij iets ben ik er (als ik niet ziek ben) weer hoor!

    groetjes: Anne. :) :) :)...

    BeantwoordenVerwijderen